Sollicitatietrends

Er zijn altijd trends en nieuws in de sollicitatiewereld, ook in 2021. Kandidaten moeten worden geïnformeerd over deze innovaties, de tijd van een sollicitatiebrief is mede door de coronacrisis voorbij, om correct te solliciteren en hun kansen op de baan te vergroten. We hebben de top 5 trends van dit jaar samengevat:

Persoonlijke sollicitatie

Als je het geluk hebt bepaalde kwalificaties te hebben waar veel vraag naar is in tijden van Corona, heb je een voordeel bij het zoeken naar een baan. In plaats van actief te moeten solliciteren, moet je “gewoon” gevonden worden. Maar wat hiervoor belangrijk is: Wees zichtbaar actief, op online kanalen en in analoge professionele netwerken. U kunt er zeker van zijn dat veel recruiters dit jaar (ook) beroep doen op active sourcing, ofwel direct contact met geschikte specialisten. Hoe zichtbaarder en overtuigender je bent als specialist, hoe groter de kans dat je nieuwe baan je vindt en niet andersom. Hoe vestig je jezelf als persoonlijk merk? U kunt het hier lezen.

Sociale media

De reeds genoemde professionele netwerken spelen zeker de belangrijkste rol als het gaat om gevonden worden door potentiële werkgevers. Maar ook social media kanalen als Twitter of Facebook worden steeds vaker door de recruiters afgezocht. Hiervoor zijn innovatieve talentzoekmachines beschikbaar, die op sociale netwerken geschikte kandidaten kunnen vinden. Ook hier is het belangrijk om een ​​overtuigend profiel te maken met daarin de belangrijkste trefwoorden voor jouw vaardigheden, kwalificaties en ervaring.

Mobiele sollicitatie

De klassieke online sollicitatie loopt terug en mobiel solliciteren speelt nu een belangrijke rol. Tegenwoordig kunnen werknemers en werkgevers elkaar vinden op bepaalde kanalen, waaronder smartphones. Wanneer u op zoek bent naar een nieuwe baan of in de komende maanden, haalt u uw telefoon tevoorschijn en downloadt u de juiste apps of bezoekt u de mobiele carrièrepagina’s van het bedrijf. Hier vind je vacatures of vacatures voor een ongevraagde sollicitatie die op traditionele manieren niet toegankelijk zijn. Sommige bedrijven hebben zelfs speciale apps ontwikkeld waarmee je direct kunt solliciteren. Anderen hebben tot dusver alleen mobiele rekrutering gebruikt voor het eerste contact, waarna je nog een klassieke sollicitatie moet sturen. Wat je als sollicitant in 2021 moet bewijzen, is flexibiliteit en technische knowhow.

Zachte vaardigheden

De huidige arbeidswereld wordt gekenmerkt door voortdurende verandering. Functieprofielen veranderen en kennis die vijf jaar geleden dringend nodig was, heeft aan belang ingeboet of, zoals de zaken er nu voorstaan, niet meer bepalend voor een kwalificatie op een bepaald gebied. Om deze reden moeten recruiters vertrouwen op meer dan alleen de expertise van de sollicitant. Als kandidaat betekent dit voor jou dat je bepaalde eigenschappen en soft skills nodig hebt om HR-managers van je te kunnen overtuigen. Kenmerken als aanpassingsvermogen, innovatiekracht of nieuwsgierigheid naar opkomende onderwerpen worden steeds belangrijker. Probeer daarom deze competenties en andere sterke punten in uw sollicitatie naar voren te brengen en, indien mogelijk, voorbeelden te geven die ze onderstrepen.

Videosollicitatie

Vanwege sociale afstand in tijden van Corona, is een andere trend in de richting van videoadvertenties. Werkzoekenden worden vaak aangemoedigd om een ​​overtuigende korte film van zichzelf te maken en deze in te leveren bij het bedrijf.