Heb jij al eens overwogen gebruik te maken van guerrilla marketing? Deze marketingvorm kan erg effectief zijn, mits je deze juist inzet. Dit kan zowel online als offline! In deze blog trekken we de vergelijking tussen het echte en het virtuele, met betrekking tot guerrilla marketing. Kom erachter wat voor jou werkt!
Wat is guerrilla marketing?
Voordat we kunnen praten over online of offline, is het belangrijk dat voor jou belangrijk is wat guerrilla marketing precies is. Deze marketingvorm probeert in te spelen op mond-tot-mond reclame. Je creëert iets met shock value: mensen willen bespreken wat ze gezien hebben. Voor marketing is dit erg interessant, want als dit een creatie vanuit jouw bedrijf is, betekent het dat jij gratis besproken wordt. Hierbij hoeft je bedrijf niet eens centraal te staan, maar het is wel belangrijk dat er een link kan worden gelegd naar jouw bedrijf.
Offline
Van origine is guerrilla marketing een offline begrip. Dit houdt in dat er voornamelijk in het echte leven gebruik van wordt gemaakt. Misschien ben je wel eens langs imposante muurschilderingen gelopen, of ben je midden in een flashmob beland. De kans dat er bij deze twee sprake was van guerrilla marketing, is aannemelijk. Bedrijven zetten deze kunstvormen in met de bedoeling dat mensen het filmen of fotograferen, om vervolgens met hun vrienden te delen.
Bij een muurschildering is het wel belangrijk dat deze opvalt. Het liefst creëer je iets waar de kijker écht even goed naar moet kijken. Natuurlijk hoef je dit niet allemaal zelf te bedenken: er zijn genoeg kunstenaars die je graag helpen jouw boodschap duidelijk te maken.
Online
We begrijpen goed dat je denkt dat guerrilla marketing offline effectiever is dan online, maar dat is niet helemaal waar. De kunst van guerrilla marketing zit hem namelijk in de uitvoering. Wanneer jij online een product neerzet, kun je dit zo proberen in te richten dat mensen het wel moeten bespreken. Zodra dit lukt, zit je online snel goed, omdat de mogelijkheden om iets te delen hier een stuk simpeler zijn dan offline. Voorbeelden van een online product binnen guerrilla marketing zijn filmpjes, visuals of audiofragmenten.
Guerrilla marketing inzetten
Wil jij guerrilla marketing inzetten, maar weet je niet goed hoe? Dan raden we aan om te sparren met een digital agency, zoals Traffic Today! Zij hebben de ervaring die nodig is om een guerrilla campagne zinnig in te vullen, waardoor jij er garantie van hebt dat jouw stunt besproken gaat worden!